Jersey

Europe Tour 1997

Efter veckor av förberedelser, även om det mesta som vanligt gjordes i sista minuten, var det nu dags för ytterligare en cykelsemester. Inte en liten utflykt på runt hundra mil som tidigare, utan en riktig Europe Tour, planerad till cirka 350 mil. Vi styrde nu utanför Nordens gränser och tog oss ner genom Västeuropa för att för första gången för oss båda besöka både Amsterdam, Paris och London. Det vi kommer ihåg allra mest från denna resa är dels dagarna på Jersey i Engelska kanalen och längs Normandiekusten med alla dess minnen från andra världskriget, men också vår vistelse i Paris då vi blev hembjudna av Bertrand, som vi träffade längs vägen, att bo med hans familj. Sammantaget gav denna resa i högsta grad mersmak till fler resor med cykel i Europa!

Indelning

Del 6 - Salisbury, London, Esbjerg, Varberg, Jönköping, Nyköping
Översikt och karta

Starten

Starten vid Gumsbacken i Nyköping.

Måndag 23 juni

Starten gick från Gumsbacken i Nyköping, med avsked av föräldrar klockan halv tio, efter en halvtimmes strul med Erics cykeldator. De första milen gick till Åby där vi åt lunch innan vi fortsatte genom Norrköping och vidare i motvind till Linköping där vi för första men långtifrån sista gången besökte en viss hamburgerrestaurang, vars namn börjar på Mc och slutar på Donald's. Vi slog sedan upp tältet vid ett motionsområde alldeles i utkanten av staden och somnade med en viss ömhet i baken efter elva mil på sadeln.

Distans: 112 km Snittfart: 16, 5 km/h
Tid: 6 h 50 min
Start: 09.30 Ankomst: 20.45

Tisdag 24 juni

Vi åkte snabbt till Mjölby under förmiddagen och fortsatte till Ödeshög på mestadels grusvägar. I Ödeshög utnyttjade vi vårdcentralens toalettfaciliteter och fortsatte längs Vättern mot Gränna under täta regnskurar. Träffade en cykelturist som klagade på ryggont efter backarna, dock inte så konstigt då han hade en "något" överlastad cykelkärra. Under tältuppsättningen utanför Gränna började det ösregna. Dessutom hade vi tänkt ge oss på stormköksmakaroner och köttbullar, men när vi hade fått i oss en portion var började vi fundera på hur vi egentligen stått ut med stormköket och dess mat under de två tidigare resorna. Vi kom fram till att det bästa vi kunde göra var att omedelbart skicka hem köket och tillhörande attiraljer.

Distans: 104 km Snittfart: 16, 8 km/h Tid: 6 h 10 min
Start: 08.20 Ankomst: 18.00

Onsdag 25 juni

Vi cyklade ner längs gamla riksettan till Jönköping där vi rastade vid playan i centrum. Vi handlade lunch och åkte söderut upp för jättebackar mot sydsvenska höglandet. Väl uppe på platån kunde vi dock njuta av sex mil utan en enda backe, och i tre av dessa var det dessutom cykelväg. Under täta regnskurar fortsatte vi till Värnamo där vi åt hamburgare och åkte till campingen, där vi prutade priset till 55 kronor.

Distans: 113 km Snittfart: 17, 2 km/h Tid: 6 h 35 min
Start: 08.45 Ankomst: 19.00

Torsdag 26 juni

Vi åkte vidare söderut på gamla E 4:an till Ljungby. Eric köpte, mot höga protester från Erik, 25 mer eller mindre fräscha bananer för fyndpriset 6:90. Affären var en byggarbetsplats. Vi blev sedan tvungna att åka ut på E 4:an, men drog på på den breda vägrenen så att den dryga milen gick på bara lite mer än tjugo minuter. Vi tjuvåkte också lite på den ännu ej invigda motorvägen innan vi svängde av och åkte till Markaryd på vackra småvägar längs Lagan. Eriks low-rider gick sönder men det gick att ha väskorna på ändå så vi fortsatte. Vi åt på Sibylla i Markaryd innan vi letade upp en lämplig tältplats söder om samhället.

På motorvägen

Motorvägscykling.

Distans: 102 km Snittfart: 18, 3 km/h Tid: 5 h 35 min
Start: 09.45 Ankomst: 19.30

Fredag 27 juni

Första milen gick till Skånes Fagerhult där vi åter blev tvungna att åka ut på E 4:an. Vi följde E 4:an till Åsljunga där vi svängde av och tog den gamla järnvägsbanken till Örkelljunga. I Örkelljunga besökte vi Posten och skickade hem stormköket till förvånade föräldrar och fortsatte åter på E 4:an till Stidsvig. En kort bit fick vi också cykla på motorvägen eftersom den andra vägen var avstängd. Vi åt lunch i Östra Ljungby innan vi fortsatte till Åstorp i den starka medvinden. Vi var uppe i 56 km/h på en 50-väg. Anlände till Helsingborg redan klockan 14.45 och började med att åka runt till stadens cykelhandlare för att leta upp en ny low-rider till Erik. Det blev dock ingen eftersom de av en händelse just tagit slut i alla affärer. Man kan ju dock fråga sig varför de inte tar in fler då de ju verkar vara så otroligt populära. Vi gick runt och tittade på stan och åt på McDonald's innan vi fortsatte genom den värsta slum vi sett i Sverige till den fina stranden söder om Råå, där vi tältade under västkustresan 1995.

Distans: 91 km Snittfart: 21, 3 km/h Tid: 4 h 25 min
Start: 08.50 Ankomst: 18.00

Lördag 28 juni

Vi började dagen med att cykla in till färjeterminalen i Helsingborg. Där hamnade vi i VIP-kön och kunde åka förbi alla väntande bilar och upp på färjan på någon minut. Vi åkte över till Helsingör och sökte oss till Strandvejen mot Köpenhamn. Vi blev omkörda av en dansk långtradare i säkert 100 km/h på 50-vägen. Alla mötande bilar fick tvärnita. Kort därefter ramlade en labrador ut ur en öppen bilruta från en mötande bil i ganska hög fart. Vi åkte längs Öresund och hade bara hus, hus och åter hus längs vägkanten. Snart insåg vi också vilken stor sport cykling är i Danmark; vi mötte nämligen mängder med grupper av grällt klädda racercyklister. Vi åt lunch i en park i Hellerup strax norr om Köpenhamns centrum och krånglade oss sedan genom Köpenhamn på cykelvägar i utkanten av centrum tills vi kom ut på kustlandsvägen mot Köge söder om staden. Det var en ganska tråkig väg, hårt trafikerad, dock med cykelväg som överallt i Danmark, rak och bara hus som utsikt. Vi bodde på en ganska sjaskig camping strax söder om Köge.

Distans: 109 km Snittfart: 17, 8 km/h Tid: 6 h 5 min
Start: 08.20 Ankomst: 19.00

Eriks trasiga lowrider

Eriks första lowrider gick sönder fullständigt
redan efter 65 mil.

Söndag 29 juni

Dagen började med dimma och dis. På väg ut från campingen såg vi en cykelturist på sparkcykel. Vi åkte på små krokiga asfaltsvägar över den Själländska landsbygen till Vordingborg.

Det var rejält kuperat, fast det stod i broschyren att den cykelled vi åkte på inte innehöll några stigningar. Sedan åkte vi över till Falster på den tre kilometer långa Vordingborgsbron och fortsatte på små landsvägar till Guldborg. Från Guldborg åkte vi på cykelväg längs gamla E 4:an till Maribo över Saksköbing i stark medvind och en väldigt varm kvällssol.

När vi hade fått upp tältet på den fina campingen i Maribo kulminerade också värmen med århundradets åskväder. Regnet öste ner så det blev översvämningar och det lät som om åskan slog ner i varenda hus i närheten. Under dagen gav Eriks low-rider upp totalt så Eric fick ta Eriks framväskor på sin cykel och Erik fick spänna fast Erics framväskor uppe på sin bakpakethållare. Även Eriks framväxelvajer gick av under dagen.

Distans: 124 km Snittfart: 19, 7 km/h
Tid: 6 h 10 min
Start: 09.15 Ankomst: 20.15

Måndag 30 juni

Vi åkte ner de sista två milen till Rödbyhamn på en gammal järnvägsbank. Efter en timmas överfärd till Puttgarten på en totalt inpyrd färja med cigarrökande tyska tanter var vi i Tyskland. Vi cyklade rakt över Fehmarn på småvägar tills vi stod nedanför Fehmarnsund-bron. Vad vi såg fanns det ingen väg som gick upp på den så vi började baxa upp de fullpackade cyklarna för den branta vägbanken. Vi orkade dock bara någon meter så vi tog av all packning på Erics cykel och bar den upp till vägen. Väl uppe tittar Eric ner och ser en cykelväg som går runt och upp på bron 100 meter längre bort. Trettio sekunder senare har Erik cyklat runt och är uppe på bron...

Brant backe vid Fehmarnsundbrücke

Försök att släpa upp cykel för den branta sluttningen vid Fehmarnsundbron.

Vi fortsatte sedan några tunga mil till Oldenburg där vi åt pasta och pizza på en svindyr restaurang i centrum. Resan gick sedan vidare på en mycket vacker väg genom backiga bokskogar till sjöområdet vid Eutin där vi bodde på en jättefin men något dyr camping. Eric konverserade med fina tyska fraser hela dagen.