Forumet > Cykla: Sverige, Danmark; Tyskland, Frankrike, Italien

Hej!
Jag bor i Oxelösund och planerar att gör en cykeltur nästa vår. Tanken är att cykla från Oxelösund via Danmark och Holland vidare till Franska västkusten. Resan är tänkt att följa den franska sydkusten till Nice och sedan cykla vidare på den Italienska västkusten till Rom. Där ta jag flyget hem med Ryanair till Nyköping.

Har någon något tips på vägval från Danmark och vidare på den tänkta cykelturen. Vore tacksam för förslag.

Jag tänker cykla själv, men någon vill följa med så ta kontakt med mig via mi mail: l.wantzin@gmail.com

Mvh
Lennart Wantzin

Skrivet av lennart wantzin - 2012-04-19 09:10:51

Svar: Cykla: Sverige, Danmark; Tyskland, Frankrike, Italien

Hejsan,

Låter som en trevlig tur! Vi har gjort några resor som passerat olika delar av den rutten (1997 till Paris, 1999 västra Frankrike, 2001 i närheten av Frankrikes sydkust bort mot Monaco och 1998 genom Italien till Rom) som du kanske läst? Finns annars under Resorna i menyn.

Mina tips, högt och lågt, utifrån det:
* Det ser ut att finnas skapliga cykelvägar längs Kielkanalen.
* Höjdpunkten i Holland cykelmässigt var vallarna längs kusten, och framför allt Afsluitdijk.
* Frankrike har ett fantastiskt nätverk av småvägar, sök upp D-vägar som inte är den rakaste vägen mellan två stora städer.
* Vi cyklade Bordeaux-Toulouse längs Garonne, helt ok. Annars ska det ju vara fint vid Archachon en bit sydligare längs kusten. Och så lockar ju Pyrenéerna om du gillar berg.
* När det gäller franska sydkusten så är mitt förslag att du håller dig en bit inåt land. Västra delen (fram till Montpellier ungefär) är platt och består av semesterorter. Från Marseille bort till italienska gränsen är det förvisso bergigt (alltså vackert) men mycket trafik och ännu fler semesterorter. Men det är Frankrike så lägstanivån är ganska hög :). Och det är ju kanske inte fel att cykla genom Saint-Tropez och Cannes heller. Det finns mycket att säga om Provence men höjdpunkterna för mig fram till Nice var dels Mont Ventoux och dels Grand Canyon du Verdon.
* Från Nice till Monaco finns några alternativ: En längs kusten, en huvudled en bit upp på berget (Corniche Moyenne) och vägen över Col d'Eze. Vi tog den högre vägen (men kustvägen sägs vara ok), då man får en fin utsikt och nerförsbacke ner till Monaco.
* I Italien har jag inget att säga förrän Genoa, där Cinque Terre börjar. Och här tror jag man ska hålla sig längs kusten.
* Från Arno-dalen (Pisa, Florens) tog vivägen över Volterra, Siena och sedan ner till kusten vid Monte Argentario. Toscanas inland är verkligen fantastiskt, och med tanke på hur kusten var från Monte Argentario ner mot Rom så skulle mitt val idag att hålla mig i inlandet hela vägen.

Det blev kanske lite mycket, men hör gärna av dig om du undrar kring något. Annars får du ha en god tur,

/Erik, gammal oxelösundare

Skrivet av Erik, cykelturist.com - 2012-05-20 22:06:09

Skriv ett svar!