Forumet > göteborg-europa runt?

Hej!
Jag har sedan två-tre år tillbaka velat cykla igenom Europa och tillbaka under en sommar. Nu är jag 22 och vill verkligen göra detta. Men jag har noll erfarenhet och skulle behöva lite info från er som faktiskt har det :)
Jag tänkte åka nångång i Maj, och jag tänkte åka med min hund, så inom sovvägen kommer det bli tält, möjligtvis vandrarhem. hur stort är camping i resten av Europa? funkar allemansrätten ang. tältning i andra länder med?
Hur bra är cykelvägarna neråt Europa, jag tänkte ju inte direkt åka utmed motorvägen ;) antar det blir det att åka utmed mindre vägar?
Vad använder ni för cykel? Eftersom jag kommer behöva släp på cykeln, påverkar det vad för cykel man behöver? jag har en mountainbike-liknande cykel som funkar jättebra "längre" sträckor, men det är ju skillnad att cykla till kungsbacka en dag och åka vidare längre..
hur mycket pengar har ni med er? Vad är det dyraste på resan? Drivmedel behövs inte (förutom till mig och vovven då) och sovs det i tält kostar det ju inte heller en förmögenhet. berätta gärna hur ni gjorde! jag är jättenyfiken!

Hälsningar
Linnéa :)

Skrivet av Linnéa - 2010-09-16 13:31:15

Svar: göteborg-europa runt?

Hej

Cyklade från Sthlm till Österrike 2006 och till norra Italien 2007.

Det är inte fritt att campa var man vill i sydeuropeiska länder som det är i norden.

Som ensam cyklist kan det bli dyrt med camping då campingavgiften ibland inkluderar 2-3 personer. Vid Franska Rivieran fick jag betala ca 25-28 euro per natt för tältplats. Billigaste var 2,5 euro på en nordfransk camping.

Rekommenderar spd pedaler och skor för det hjälper mycket vid motvind och uppför.

Och vadderade cykelbyxor är guld värt.

Skrivet av jari - 2011-04-16 01:49:34

Hej Linnéa!

Hur går det med dina cykelplaner?
Jag blir lite fundersam gällande att du har tänkt ta med din hund. Jag kan ha fel, och du kanske redan har koll på läget, men tror att det finns regler för att ta med djur mellan länder. Det vore ju tråkigt om din hund hamnade i karantän vid en gräns. Skulle föreslå att du kollar upp vilka lagar som gäller i de länder du tänker cykla i innan du ger dig iväg.

För övrigt är jag också sugen på att cykla Europa runt med start från Göteborg någon sommar. Men har inte heller någon erfarenhet av cykelturism.

Lycka till!
/Andreas

Skrivet av Andreas - 2011-04-20 05:48:34

Hej

Vi har i sommar cyklat genom Polen, Slovakien och ner i Ungern och sedan tillbaka. Det blen 2500 km. Jag hade med mig min hund Kasper som är en Airedaleterrier som väger ca: 30 kg. Han satt i en hundkärra som jag drog. Mestadels så fricampade vi, men eftersom vi var ute i 7 veckor så blev det några campingar också där vi kunde tvätta i maskin.

När det gäller hund och europa så gäller det att ha klart med Rabiesvacination och sedan avsmaska hos vetirnär senast 10 dagar innan hemkost.

Kasper gillade både att sova i tält och åka kärra.

Om du inte kom iväg nu i somras så hoppas jag att du kommer iväg nästa sommar. Att få ha med sig sin hund är verkligen trevligt även på cykelsemester.

Anders

Skrivet av Anders Nordh - 2011-09-03 22:45:38

Skriv ett svar!