Forumet > Nybörjarfunderingar

Hej! Jag är lite sugen på att testa cykelsemester med sambon. Vi har aldrig gjort det förut och är tyvärr i ganska dålig kondition (därav idén med cykelsemester, få till en mer aktiv fritid). Jag har läst igenom en massa tips på den här hemsidan och har fastnat för antingen Holland eller Frankrike (Languedoc/Provence).
Har dock ingen lust att köpa en supercykel för 6-7000 kr, utan hade tänkte hyra på plats - vilket man blir avrådd från. Är det nån som har erfarenheter av att hyra cykel? Jag tänker mig att vi skulle träna lite på våra egna (i högsta grad alldagliga) cyklar här hemma, och så kanske man tar med sig sin egen sadel för att undvika de värsta skavsåren?
Apropå skavsår är jag väldig utsatt, är det nån som har fler tips för att undvika skavsår (på alla de ställen där de kan tänkas uppkomma)?
Några andra tips man ska tänka på om man aldrig cyklat förut?
Väldigt tacksam för alla tips och råd.
MVH-
Sara

Skrivet av Sara - 2010-06-12 21:06:48

Svar: Nybörjarfunderingar

Tja!

Cykelbyxor + vaselin är lösningen om du lider av skavsår. En hård sadel som inte är för bred är att rekommendera. Tala med en cykelförsäljare så kan du säkert få mycket svar på dina frågor.

Skrivet av Anon - 2010-07-01 12:50:25

Svar: Nybörjarfunderingar

Hej!
Hoppas att Du kom iväg på en cykelsemester! Var inte rädd för att hyra cykel utomlands. Jag har under de senaste 16 åren cyklat i bla a Tyskland, Frankrike, Irland och England och alltid hyrt cykel. Varierande standard men helt acceptabla cyklar!

Skrivet av Eva - 2010-08-03 01:24:20

Skriv ett svar!